Lover for Akershus Sjakkrets
Organisasjonsnummer: 992 691 298
Stiftet 15.03.1995
1. Formål
Akershus Sjakkrets formål er å drive organisert sjakk innenfor kretsens grenser i Norges Sjakkforbund (heretter NSF). Kretsen skal være et samlingspunkt for klubber innenfor kretsens grenser og stimulere til økt aktivitet blant medlemsklubbene. Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. Kretsen skal arbeide for sjakkens fremme og være et samlingspunkt for medlemmene. Alle sjakklige aktiviteter skal bygge på NSFs verdigrunnlag.
2. Organisasjon
Akershus Sjakkrets er en sammenslutning av sjakklubber innenfor kretsens grenser. Kretsen er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser. Kretsen er tilsluttet Norges Sjakkforbund.
3. Arbeidsområde
Sjakkretsens arbeidsområde omfatter:
- Bidra til etablering av sjakklubber og bistå klubbene etter ønske og behov.
- Bistå skoler med oppstart og oppfølging av sjakkgrupper som valgfag og fritidssyssel i samarbeid med de lokale klubbene.
- Følge opp driften av nye og eksisterende klubber.
- Arbeide for et høyest mulig medlemstall.
- Stimulere ungdoms- og rekrutteringsarbeidet i klubbene.
- Rekruttere og utdanne tillitsvalgte gjennom kurs som kretsdommerkurs, trenerkurs m.v.
- Arbeide for kontakt og samarbeid mellom klubbene
- Utvikle et godt samarbeid med NSF og offentlige myndigheter.
- Stimulere til markedsføring av sjakk.
- Arbeide for et godt aktivitetstilbud for medlemmene kretsen ved å:
– Stimulere medlemsklubbene til å arrangere ulike typer turneringer som NGP og BGP turneringer
– Muliggjør deltakelse i nasjonale og internasjonale mesterskap, samlinger og arrangementer for medlemmene.
– Arrangere kretsmesterskap individuelt for ungdom og for skolelag, fortrinnsvis på de tidspunktene som er fastsatt sentralt.
- Gi støtte til barn og unge i kretsen for å delta i nasjonale og internasjonale mesterskap, turneringer og talentsamlinger.
4. Turneringsaktivitet
Kretsens skal hvert år ta initiativ til å få arrangert:
- Kretsmesterskap i sjakk for barn og ungdom
- Kretsmesterskap i sjakk for barne- og ungdomsskolelag
- Kretsmesterskap individuelt
- Kretsmesterskap lynsjakk
- Kretsmesterskap hurtigsjakk
- Kretsmesterskap lagsjakk
- Kretsmesterskap for jenter og kvinner
5. Medlemsskap og kontingent
Sjakklubber innenfor kretsen som innordner seg Akershus Sjakkrets og NSFs lover og andre bestemmelser kan være medlem. Alle sjakkinteresserte individer i kretsen kan bli medlem ved å melde seg inn i en klubb som er tilsluttet kretsen. Medlemskontingenten fastsettes av kretstinget under behandling av budsjettet og gjelder for påfølgende kalenderår. Innmelding av medlemmer og betaling av kontingent skjer som bestemt av NSF. Medlemskapet forutsetter at årlige kontingentavgifter til sjakkretsen og NSF betales etter gjeldende satser og frister.
6 Klubbene
De grunnleggende enhetene i kretsen er klubbene. Som klubb godkjennes enhver sammenslutning der sjakk er den sentrale beskjeftigelse. Klubben må bestå av minst 6 medlemmer, og ha valgt et styre.
7. Årsmøtet
Årsmøtet er kretsens høyeste myndighet. Årsmøtet avholdes hvert år innen utgangen av mars. Innkalling sendes ut fra styret minst fire uker i forveien. Årsmøtet gjennomføres i samsvar med denne lov. Klubbene kan sende en representant for hvert påbegynte 25. medlem. Representantene leverer fullmakter fra sine klubber før tinget åpnes. På ordinært årsmøte skal følgende saker stå på dagsorden og behandles:
A. Konstituering
A.1 Godkjenne stemmeberettigede medlemmer
A.2 Godkjenning av innkalling og dagsorden.
A.3 Valg av møteleder.
A.4 Valg av referent for møtet.
A.5 Valg av to medlemmer til å undertegne protokollen.
B. Styrets årsberetning.
C. Regnskap med revisjonsberetning.
D. Fastsettelse av kretskontingent og godkjenning av budsjettforslag.
E. Innkomne forslag.
F. Valg
F.1 Valg av leder.
F.2 Valg av øvrige styremedlemmer, kasserer, sekretær og andre roller i kretsen.
Som et minimum må det velges leder og minst to styremedlemmer.
F.3 Valg av revisor.
F.4 Valg av valgkomite bestående av minst to personer.
Beslutninger fattes med simpelt flertall unntatt i spørsmål etter § 13. Enhver representant kan forlange skriftlig avstemning.
Årsmøte kan nedsette arbeidsgrupper eller komiteer for oppfølging av konkrete saker.
Kretsen skal senest en måned etter avholdt årsmøte, sende kopi av årsberetning, regnskap og referat til NSF.
8. Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte holdes når styret eller minst 1/3 av medlemmene ber om det. Skriftlig innkalling med angivelse av årsaken sendes til medlemmene minst en uke før møtedagen.
Ekstraordinært årsmøte gjennomføres i samsvar med denne lov.
Innkalling skjer på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel. Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.
9. Kretsstyret
Sjakkretsens høyeste myndighet mellom årsmøtene er kretsstyret.
Kretsstyret består av leder og sekretær, kasserer og eventuelle andre roller som årsmøtet finner nødvendig.
Styret velges på årsmøtet. Styret velges blant kretsens medlemmer.
Styret velger blant sine medlemmer nestleder, kasserer, turneringssjef, sekretær og andre funksjoner den finner nødvendig. Samme person kan inneha flere roller.
Styret forvalter kretsens formue og inntekt.
Styret skal holde møte når styreleder eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.
Styret er beslutningsdyktig når et flertall av medlemmene er til stede.
På styremøter fattes vedtak med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet avgjør lederens dobbeltstemme. Referat fra styremøtene sendes sjakkretsens klubber, tillitsvalgte, NSF og andre relevante aktører.
Foruten å ivareta de oppgaver som er nevnt under § 3 og 4, bør sjakkretsens styre innen 01.08 utarbeide terminliste for perioden fram til neste sommer. Terminlisten bør omfatte alle turneringer innen sjakkretsen, og bør sendes klubber, tillitsvalgte, NSF og andre relevante aktører.
Styret skal holde seg underrettet om og sette ut i livet de lover, beslutninger og bestemmelser som gjelder innenfor Norges Sjakkforbund.
Styret plikter å fastsette rutiner for å innhente opplysninger om medlemmer og andre ressurspersoner som er nødvendig for å sikre og opprettholde drift i henhold til Norges Sjakkforbund lover.
Styret har ansvar for å søke fylkeskommunal støtte til driften.
Styret skal sikre at kretsens medlemmer blir hørt i saker som angår dem.
Styret kan nedsette arbeidsgrupper eller komiteer for oppfølging av konkrete saker.
10. Signaturrett
Styreleder eller to styremedlemmer i fellesskap har signaturrett på vegne av kretsen og styret.
11. Revisor
Til å granske kretsens regnskaper og styrets forvaltning velges på årsmøtet for ett år av gangen en revisor.
12. Tvisteløsning
Tvister innen kretsen kan bringes inn for kretsstyret. Avgjørelser kan ankes til NSF
13. Lovendring og kretsoppløsning
Denne lov kan kun endres ved 2/3 flertall på årsmøtet.
Kretsen kan søke om oppløsning til Sentralstyret:
a. ved et enstemmig vedtak om oppløsning på årsmøtet, eller
b. ved å vedta oppløsning med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøtet må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere.
En forutsetning for et gyldig vedtak om oppløsning, er at kretsen skriftlig varsler medlemmer og Sentralstyret i NSF senest 14 dager før kretsens årsmøte behandler forslag om oppløsning. Oppløsning av kretsen må godkjennes av Sentralstyret i NSF.
Hvis sjakkretsen oppløses, skal midlene tilfalle Norges Sjakkforbund, som skal bruke dem til det beste for norsk sjakk.
Ingen medlemmer har krav på kretsens midler eller andel av disse.
Sammenslåing med annen krets regnes ikke som nedleggelse. Vedtak om sammenslåing og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette, fattes med 2/3 flertall av årsmøtet, før det sendes til sentralstyret for godkjenning.
14. Ikrafttredelse
Loven er vedtatt på ekstraordinært møte i Akershus Sjakkrets 08.01.2025 og godkjent av Sentralstyret i NSF 15.01.2025